vendredi 5 décembre 2014

FINOANA MITOMBO MANGINGINA



             “Rehefa niakatra ho any an-danitra ny Tompo , ary niparitaka noho ny fanenjehana ny mpianatra , dia nankeo an-tanim-piadiana tamin-kasahiana i Nikodemosy . Nampiasa ny harenany izy mba hanohanana ilay fiangonana vao teraka izay nokasain’ny Jiosy ho potehina tamin’ny nahafatesan’i Messiah . Tamin’ny fotoana nisian’ny loza dia nijoro toy ny harambato ilay nisalasala sy be fanontaniana , nampahery ny finoan’ny mpianatra , sy nanome izay ilaina hampandrosoana ny asan’ny filazantsara . Nesoesoina sy nenjehin’ireo izay nanaja azy tamin’ny andro hafa izy . Ka nanjary nahantra tamin’ny harenan’izao tontolo izao  . Nefa tsy nihozongozona ny finoany izay nananany nanomboka tamin’ilay resaka nataony indray alina tamin’i Jesosy” . Ilay Fitiavana Mandresy pp  172 - 173
MPITARIKA JIOSY ANAKIRAY NIHAONA TAMIN’I JESOSY
1.- Inona ireo toe-draharaha nisy teo amin’io fotoana nihaonan’i Nikodemosy tamin’i Jesosy io ? Inona no faharesen-dahatra nananany mikasika ny Mesia ? Jaona 3 : 1 – 3

           “Ny fampiasan’i Messiah ny fahefany tamin’Izy nanadio ny tempoly dia namohafoha fankahalana hentitra avy amin’ireo mpisorona sy ireo mpanapaka . Nampatahotra azy ireo ny fahefan’ity vahiny ity . Tsy azo leferina ny fahasahiana toy izany avy amin’ity Galiliana tsy dia fantatra loatra ity . Nikaon-doha ry zareo ny amin’izay hahatapaka tarangana ny asany . Nefa tsy niray hevitra tamin’izany fikasana izany ny rehetra . Nisy natahotra ny hanohitra izay hita mazava fa nohetsehin’ny Fanahin’I Tsitoha . Tsaroany ny namonoana ny mpaminany izay niampanga ny fahotan’ny mpitarika tao amin’Israely . Fantany fa vokatry ny fikiribibiana hitsipaka ireo fanomezan-tsiny avy amin’I Tsitoha ny fanandevozan’ny firenena jentilisa ny Jiosy . Matahotra izy ireo sao manaraka ny dian’ireo razany ny mpisorona sy ny mpanapaka raha mioko hamely an’i Jesosy , ka hitarika antambo vaovao indray amin’ny fireneny . Niray saina tamin’ireo i Nikodemosy . Tamin’ny fivorian’ny Synedriona , rehefa nodinihina izay tokony hatao ny amin’i Jesosy , dia nanoro hevitra i Nikodemosy ny hitandremana sy ny hitonena . Nanantitrantitra izy fa raha tena manana fahefana avy amin’I Tsitoha Jesosy , dia hampidi-doza ny mitsipaka ny fananarany . Tsy sahy nanao tsinontsinona io torohevitra io ny mpisorona , ka tamin’izany fomba izany dia tsy nisy fanampahan-kevitra noraisina hanoherana ny Mpamonjy” . Ilay Fitiavana mandresy pp 163 - 164
NY FAHATERAHAM-BAOVAO
2.- Inona ilay fitsipika fototra izay nitarihan’i Jesosy ny sain’i Nikodemosy ? Jaona 3 : 3 – 4
  
             “Tsy nanaiky io fiarahabana io Jesosy , fa nampifantoka ny masony tamin’ilay niteny izany Izy , toy ny nahafantatra izay tao amin’ny fanahiny mihintsy . Noho ny fahendreny tsy misy fetra dia olona mikatsaka ny fahamarinana no hitany teo anantrehany . Fantany ny antony nitadiavany Azy , ary naniry ny handatsaka lalindalina kokoa ny faharesen-dahatra efa tao an-tsain’ilay nihaino Azy Izy , ka ny tena izy avy hatrany no nolazainy tamin’ny fomba manetriketrika nefa tamim-pahalemem-panahy : Lazaiko aminao marina dia marina tokoa fa  raha tsy ateraka avy any ambony ny olona , dia tsy afaka mahita ny fanjakan’I Tsitoha . Nanantona ny Tompo i Nikodemosy mba hiady hevitra Aminy , nefa nasehon’i Jesosy nihanjahanja ireo foto-kevitry ny fahamarinana . Hoy Izy tamin’i Nikodemosy , tsy fahalalana ara-tsaina no ilainao mihoatra noho ny fanavaozana ara-panahy . Tsy ilainao ny hahafa-po ny fitiavanao hahalala zavatra , fa ny hanana fo vaovao no ilainao . Tsy maintsy mandray fiainam-baovaoa avy any ambony ianao , alohan’ny hahazoanao mankasitraka ny zavatra any an-danitra . Mandram-pahavitan’io fanovana io , izay hahatonga ny zavatra rehetra ho vaovao , dia tsy hitondra voka-tsoa ho anao ny hiady hevitra Amiko ny amin’ny fahefako na ny momba ny asa nanirahana Ahy” .                                     Ilay Fitiavana Mandresy p 165
ATERAKY NY RANO SY NY FANAHY
3.- Amin’ny alalan’ny inona no tsy maintsy ateraka indray ny olona mba hahafahany manitsaka ny varavaran’ny fanjakan’I Tsitoha mba hahatafidirany ao ? Jaona 3 : 5 – 7
 
            “Notohizan’i Jesosy hoe : ‘Izay ateraky ny nofo dia nofo , ary izay ateraky ny Fanahy dia fanahy’ . Amin’ny ara-nofo dia ratsy ny fo . ‘Aiza no misy madio ateraky ny tsy madio ? Tsy misy na dia iray akory aza’ , Joba 14 : 4  . Tsy misy zavatra azon’ny olombelona foronina izay ho fanafodin’ny fanahy manota . ‘Satria fandrafiana an’I Tsitoha ny fihevitry ny nofo , fa tsy manaiky ny lalàn’I Tsitoha  izy , sady tsy hainy akory izany’ Romana 8 : 7 . ‘Fa avy amin’ny fo no ivoahan’ny sain-dratsy , dia ny vonoan’olona , ny fakam-badin’olona , ny fijangajangana , ny halatra , ny ampanga lainga , ny fitenenan-dratsy’ Matio 15 : 19 .  Tsy maintsy diovina ny loharanon’ny fo  izay vao hadio ny rano mikoriana avy ao . Izay miezaka ny hahatratra ny lanitra amin’ny asan’ny tenany amin’ny fitandremana ny lalàna , dia manandratra zavata tsy ho vita . Tsy misy antoka ho an’ny olona izay mivavaka araka ny lalàna fotsiny , izay endriky ny toe-panahy araka an’I Tsitoha . Ny fiainana kristiana dia tsy fanamboarana na fanatsarana ny teo aloha , fa fanavaozana azy . Misy fahafatesana amin’ny tena sy amin’ny fahotana , ary fiainam-baovao miaraka amin’izany . Tsy misy afa-tsy ny asa mahomby ataon’ny Fanahy Masina no mahatanteraka io fanovana io” . Ilay Fitiavana Mandresy  pp 166 - 167
4.- Moa ve zavatra azo heverina ny hanazava ny fomba fiasan’ny Fanahy Masina , hanaovany ny olona iray ho tonga vaovao ? Moa ve nazava tamin’i Nikodemosy ny fandehan’izany ? Jaona 3 : 8 – 9

                “Amin’ny alalan’ny fiasana tsy hita maso tahaka ny rivotra , no iasan’i Messiah tsy miato eo amin’ny fo . Tsikelikely eny , ary angamba tsy tsapan’ilay nandray izany akory , dia misy hevitra tafiditra ao am-po izay mitarika ny fanahy ho eo amin’i Messiah .  Mety ho azo izany eo amin’ny fieritreretana momba Azy , amin’ny famakiana ny Soratra Masina , avy amin’ny fihainoana ny teny avy amin’ny mpitoriteny . Ary amin’ny tsy ampoizina , rehefa misy antso mivantana kokoa avy amin’ny Fany , dia milefitra amim-pifaliana amin’i Jesosy ny fanahy . Lazain’ny maro fa fiovam-po tampoka izany , nefa vokatry ny fitarainana maharitra ataon’ny Fanahin’I Tsitoha , izay  nitaky asa maharitra feno faharetana” . Ilay Fitiavana Mandresy pp  167 - 168
JESOSY VOASANDRATRA  
5.-Inona no ohatra nisy tany amin’ny fotoana lasa izay notondroin’i Jesosy mba hanampiany an’i Nikodemosy hampahazava aminy ny  amin’ny fomba hahazoana ny fiainana mandrakizay ? Jaona 3 : 14 – 15
        
                “Voataona ho eo amin’i Messiah Nikodemosy . Raha nanazava taminy ny momba ny fahateraham-baovao ny Mpamonjy , dia naniry mafy indrindra izy ny mba hananany izany fanovana izany ho tanteraka eo amin’ny tenany . Fomba ahoana no hahavitana izany ? Novalian’i Jesosy io famantarana tsy miloaka io : Tahaka ny nanandratan’i Mosesy ny menarana tany an’efitra no tsy maintsy hanandratana ny zanak’olona , mba tsy ho very izay rehetra mino Azy , fa hanana fiainana mandrakizay … Tandindon’i Messiah io . Tahaka ny nanandratana ilay sary natao ho fanasitranana ho azy ireo araka ny endrik’ireo menarana nahafaty , dia toy izany koa Ilay anakiray naka ny endriky ny nofo ota no ho Mpanavotra azy ireo  … Tsy ny fifamaliana sy ny ady hevitra no manazava ny fanahy . Tsy maintsy mijery isika dia ho velona . Noraisin’i Nikodemosy ny lesona , ka nentiny ho azy . Nandinika ny Soratra Masina tamin’ny fomba vaovao   izy , tsy ho enti-mifamaly momba ny hevitra iray , fa mba handraisana fiainana ho an’ny fanahy . Nanomboka nahita ny fanjakan’ny lanitra izy , raha nampilefitra ny tenany ho tarihin’ny Fanahy Masina” .   Ilay Fitiavana Mandresy pp  169 - 170
6.- Inona no nitranga tamin’ilay voa izay nambolen’i Jesosy tao anatin’ny fon’i Nikodemosy ? Inona ilay porofo miharihary izay maneho fa ny Fanahy Masina dia nitohy niasa tao anatin’i Nikodemosy tao ? Jaona 7 : 50 – 52
 
            “Tamin’io fotoana nisian’ny loza io no nandroso tsy tamin-tahotra i Nikodemosy naneho ny finoany ny Mpamonjy nohomboana tamin’ny hazo fijaliana . Anisan’ny Synedriona i Nikodemosy ary voatariky ny fampianaran’i Jesosy niaraka tamin’ny hafa koa izy . Rehefa nanatri-maso ny asa mahagaga nataon’i Messiah izy , dia tafaorina mafy tao an-tsainy ny faharesen-dahatra fa io Ilay nirahin’I Tsitoha . Be avona loatra izy ka tsy afaka hiaiky ampahibemaso ny firaisam-pony amin’Ilay Mpampianatra Galiliana : Noho izany dia nitady izay hiaonana taminy mangingina . Tamin’io resaka nifanaovany io dia novelarin’i Jesosy teo anantrehany ny drafitry ny fanavotana sy ny asa naniraha Azy teto amin’izao tontolo izao . Nefa mbola nisalasala ihany i Nikodemosy . Nafeniny to am-pony ny fahamarinana , ary nandritra ny telo taona dia kely ny vokatra hita niharihary . Tsy nanaiky an’i Messiah ampahibemaso i Nikodemosy , nefa kosa tao amin’ny fivorian’ny Synedriona dia nanakana matetika ny tetika nataon’ny mpisorona hamonoana Azy izy . Rehefa nasandratra teo amin’ny hazo fijaliana Messiah nony farany , dia tsaroan’i Nikodemosy ny teny nataony taminy teo amin’ny tendrombohitra Oliva . Ary tahaka ny nanandratan’i Mosesy ny menarana tany an’efitra , no tsy maintsy hanandratana ny Zanak’olona . Koa hitany teo amin’i Jesosy ny Mpanavotra an’izao tontolo izao … Vavolombelona Mahery pp  93 - 94
7.- Teo amin’ny fotoana izay nitoeran’ireo mpianatr’i Jesosy tao anatin’ny fahoriana sy ny fahakiviana , inona no nasehon’ny finoana mahitsy nananan’io mpitarika Jiosy io ? Jaona 19 : 39

            … “Nandritra ny Sabata naha tao ampasana an’i Messiah , dia nanana fotoana hieritreretana i Nikodemosy . Nisy fahazavana namirapiratra tokoa nanazava ny sainy , ka tsy zava-miafina intsony ny teny izay nataon’i Jesosy taminy . Tsapany fa maty antoka tokoa izy tamin’ny tsy nifandraisany mivantana tamin’ny Mpamonjy nandritra ny fiainany . Tsaroany ankehitriny ny toe-javatra tao Kalvary . Ny vavaka nataon’i Messiah ho an’ny mpamono Azy , sy ny namaliany ny fangatahan’ilay jiolahy efa ho faty dia niteny tamin’ny fon’ilay mpanolontsaina avara-pianarana . Hitany indray tao an-tsainy ny Mpamonjy teo am-pialan’aina , reny indray ilay antso farany nanao    hoe : Vita’ izay nanakoako toy ny an’ny mpandresy iray . Hitany indray ny tany nivembena  , ny lanitra nohamaizinina , ny lamba triatra , ny vatolampy vakivaky , koa dia tafahorina ho mandrakizay ny finoany . Ny toe-javatra izay nandevona indrindra ny fanantenan’ny mpianatra no nandresy lahatra an’i Josefa sy Nikodemosy ny amin’ny maha I Tsitoha an’i Jesosy . Resin’ny herim-po avy amin’ny finoana mafy orina sy tsy azo hozongozonina ny tahotra tao aminy” .       Ilay Fitiavana Mandresy p 835
Mba ho saintsainina lalina
             “Na dia fariseo manam-pahaizana sy mpitarika aza i Nikodemosy , dia tsy nanana fahafantarana mazava tsara mikasika ny toetra mandeha hoazy nananan’ny olombelona , sy ny mikasika ny maha tsy maintsy ilana ny fahateraham-baovao . Resy lahatra ve isika fa ny fahateraham-baovao amin’ny alalan’ny Fanahy Masina dia zavatra izay tsy azo ialana ? Ahoana no fomba fandraisana ny fahateraham-baovao , fa ny  vokatr’izany dia mandray ny toeran’ny Ray izay any an-danitra” .   
Ho dinihana lalindalina kokoa
           “Ankehitriny rehefa niezaka ny hamono ilay fiangonana mbola zaza ny Jiosy , dia nandroso hiaro azy i Nikodemosy . Tsy maodimaody sy be fanontaniana intsony izy , fa nampahery ny finoan’ny mpianatra , ka nampiasa ny harenany tamin’ny fanampiana sy ny fanohana ny fiangonana tany Jerosalema sy ho amin’ny fampandrosoana ny asan’ny filazantsara . Ny olona izay feno fanajana azy teo aloha , ankehitriny dia nanaraby sy nanenjika azy , ary nanjary nahantra teo amin’ny harenan’izao tontolo izao izy , nefa tsy nihozongozona teo amin’ny finoany” .  Vavolombelona Mahery p 94

Aucun commentaire:

Enregistrer un commentaire